Skip to content

Treårig prosjekt baner vei for fremtidens reiseliv på Helgeland

Samarbeidsprosjektet Reiseliv Helgeland skal bidra til en mer lønnsom, tilgjengelig og regenerativ reiselivsnæring på Helgeland

Fredag 10. januar 2025 lanserte Kunnskapsparken Helgeland sammen med Visit Helgeland et nytt treårig reiselivsprosjekt som skal bistå reiselivsbedriftene på Helgeland med å bli mer bærekraftige med flere helårs arbeidsplasser.

 

Prosjektet Reiseliv Helgeland, som har fått utløsende finansiering fra Nordland Fylkeskommune og Sparebank 1 Helgeland, har som mål å styrke reiselivsnæringen på Helgeland gjennom tre hovedområder: digital tilgjengelighet, bærekraftig reiseliv og steds- og samfunnsutvikling.

Les mer om saken på Rana Blad

Les om saken på Rana NO

Se nyhetssaken på distriksnytt Nordland fra 04:46-05:15

 

Støtte fra viktige aktører

Dette samarbeidsprosjektet hadde ikke vært mulig uten medfinansiering fra Nordland Fylkeskommunes samfunnsutviklingsmidler og Sparebank 1 Helgelands gavestiftelse. Vi setter stor pris på deres støtte i dette viktige arbeidet for reiselivsbransjen på Helgeland.

 

Reiselivsnæringen er viktig for å bidra i utviklingen av Nordland. Det er derfor gledelig at Kunnskapsparken Helgeland har tatt initiativ til dette spennende prosjektet som skal være med å styrke reiselivsnæringen på Helgeland. Ved å investere i dette prosjektet, investerer vi i fremtiden til både reiselivet og lokalsamfunnene på Helgeland.

– Bjørn Larsen, Fylkesråd for næring i Nordland Fylkeskommune

 

Reiselivsnæringen har potensiale til å skape vekst og utvikling på hele Helgeland de neste 10-15 årene, men vi må nå få akselerert tempoet i utviklingen. Gjennom omsøkt samarbeidsprosjekt mellom Kunnskapsparken Helgeland og Visit Helgeland legges det opp til et 3-årig løp overfor reiselivsbransjen og tilknyttet næringer på Helgeland. Dette vil være en svært viktig arbeid for å kunne gjøre de mange små, mellomstore og store reiselivsaktørene på Helgeland i stand til å tilrettelegge og planlegge egen bærekraftig strategi innen sine egne bedrifter.

– Hanne Nordgaard, Administrerende direktør Sparebank 1 Helgeland

 

Fra venstre: Kitt Grønningsæter (VH), Vilde J. Nygaard (KPH), Hanne Nordgaard (SB1H), Bjørn Larsen (NFK), Maylinn Løfsnes Storjord (KPH), og Torbjørn Aag (KPH).

 

 

Om det treårige prosjektet Reiseliv Helgeland:

 Det regionale innovasjonsselskapet Kunnskapsparken Helgeland er ansvarlig prosjektleder og vil ha ansvar for fremdrift, organisering og ledelse av prosjektet. Kunnskapsparken Helgeland skal jobbe sammen med destinasjonsselskapet Visit Helgeland for å styrke reiselivsnæringen på Helgeland.

I prosjektperioden forutsettes det at det skal etableres aktiviteter og tiltak som involverer hele regionen. Gjennom kurs, workshoper og nettverksbygging skal det utvikles konkrete regenerative tiltak, rekruttere unge til bransjen, tilpasse reiselivet etter lokalsamfunn og press punkter, gjøre reiseliv og opplevelser på Helgeland digitalt tilgjengelig. Prosjektet er organisert og delt opp utfordringer og konkrete tiltak for å løse disse, gjennom tre arbeidspakker (AP):

  • AP1: Digitalt tilgjengelig reiseliv – og opplevelser
  • AP2: Bærekraftig reiseliv
  • AP3: Reiseliv steds- og samfunnsutvikling

Visit Helgeland og Kunnskapsparken Helgeland skal ha ansvar for de ulike arbeidspakkene i prosjektet. I hver arbeidspakke involveres relevante partnere til de ulike aktivitetene som skal gjennomføres. Det vil bli vektlagt god koordinering mellom de ulike arbeidspakkene.

 

Om arbeidspakkene i Reiseliv Helgeland

AP1 Digitalt tilgjengelig reiseliv – og opplevelser, ledes av Visit Helgeland, som har solid fagkompetanse og godt kjennskap til reiselivets digitale synlighet. De har innsikt og kompetanse på hvilke tiltak som må til for å nå et profesjonelt nivå der regionen når ut til markedet. Andre kompetansemiljøer involveres ved behov.

AP2 Bærekraftig reiseliv, ledes av Kunnskapsparken Helgeland og skal bidra til konkrete nye regenerative produkter i ulike bedrifter på Helgeland. I tillegg vil eksterne aktører som lokale organisasjoner, FoU- og kompetansemiljø, samt lag og foreninger være viktige samarbeidspartnere i tiltak knyttet til regenerativt reiseliv. Samarbeid og kobling med forretningsutviklere i SIVAs Inkubator-ordning, samt KPHs digitaliseringsteam gjennom EU-initiativet European Digital Innovation Hub (EDIH) vil også kunne gi synergier.

I AP3 Reiseliv, steds- og samfunnsutvikling, skal Kunnskapsparken Helgeland arrangere nettverks- og kompetansetiltak som har som mål å gi reiselivet og samfunnet gode samarbeidsstrukturer og en felles visjon for reiselivets bidrag til samfunnet fremover. Her vil samarbeid mellom reiselivsbedrifter, kommuner, næringsliv, lokalsamfunn, fylkeskommunen og forvaltning bli spesielt viktig. Andre relevante aktører inviteres inn til dialog, kompetansedeling og nettverksbygging.

 

Effekter

Prosjektets formål er å bidra til mer lønnsom, tilgjengelig og regenerativ reiselivsnæring på Helgeland. Aktivitetene i prosjektet vil bidra til økonomisk bærekraftige helårsbedrifter og styrket internasjonal markedsposisjon, i tråd med Nordland fylkeskommunes mål om grønn omstilling og regional utvikling.

Reiseliv Helgeland vil med målrettede tiltak og aktiviteter kunne oppnå følgende effektmål nevnt under.

  • Økt omsetning og lønnsomhet hos reiselivsbedrifter: Prosjektets mål er at 20 reiselivsaktører skal ha økt omsetningen med 10% innen prosjektslutt.
  • Økt kompetanse på regenerative tiltak, forretningsutvikling og digitalisering: Reiselivsaktørene har god kompetanse til å jobbe videre med regenerative tiltak og opplevelsestilbud, produktutvikling utenfor høysesong og til internasjonalt marked, og videre forretningsutvikling og digitaliseringsarbeid.
  • Bedre samspill mellom offentlig forvaltning, frivillig sektor og næringsliv: Reiselivet så vel som kommune og offentlig skal ha på plass en god rutine for samspill hva angår arbeidsområder som overlapper, og har kunnskap om rutiner for disse arbeidsprosessene.
  • Ung inkludering: Det skal være på plass en god samarbeidsmodell på Helgeland for rekruttering av unge inn i reiselivsbransjen, som reiselivsbransjen bruker ved behov for arbeidskraft.
  • Enklere for turoperatører å selge Helgelandsturer: Minst 5 flere internasjonale turoperatører selger turer til Helgeland utenfor sommersesongen innen prosjektslutt.
  • Digital synlighet: Deltakende reiselivsbedrifter skal ha sine viktigste produkter godt synlig og jobbe strategisk og rutinert med sine utvalgte digitale plattformer.

 

Om prosjektdeltakerne

Kunnskapsparken Helgeland AS er et regionalt innovasjonsselskap med 19 ansatte med avdelinger i Mo i Rana, Mosjøen og Brønnøysund. Over 20 år har de jobbet i samarbeid med næringsliv og offentlige virksomheter med hovedvekt på kompetanse, nettverk, innovasjon og synlighet.

Visit Helgeland AS er et destinasjonsselskap som er eid av de 18 kommunene på Helgeland. Per i dag er de 11 faste ansatte og ansetter flere sommerverter i høysesong. De har kontor og turistinformasjon i Brønnøysund, Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana. Målet er å utvikle og markedsføre Helgeland som et foretrukket reisemål med bærekraft i fokus, og gjennom dette skape merverdi for næringsaktørene og lokalsamfunnet i regionen.

 

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.