Prosjektet Reiseliv Helgeland, som har fått utløsende finansiering fra Nordland Fylkeskommune og Sparebank 1 Helgeland, har som mål å styrke reiselivsnæringen på Helgeland gjennom tre hovedområder: digital tilgjengelighet, bærekraftig reiseliv og steds- og samfunnsutvikling.
Se nyhetssaken på distriksnytt Nordland fra 04:46-05:15
Om prosjektet
Kunnskapsparken Helgeland er ansvarlig prosjektleder og vil ha ansvar for fremdrift, organisering og ledelse av prosjektet. Kunnskapsparken Helgeland skal jobbe sammen med destinasjonsselskapet Visit Helgeland for å styrke reiselivsnæringen på Helgeland.
Gjennom kurs, workshoper og nettverksbygging skal det utvikles konkrete regenerative tiltak, rekruttere unge til bransjen, tilpasse reiselivet etter lokalsamfunn og press punkter, gjøre reiseliv og opplevelser på Helgeland digitalt tilgjengelig. Prosjektet er organisert og delt opp utfordringer og konkrete tiltak for å løse disse, gjennom tre arbeidspakker (AP):
AP1: Digitalt tilgjengelig reiseliv – og opplevelser
AP2: Bærekraftig reiseliv
AP3: Reiseliv steds- og samfunnsutvikling
I hver arbeidspakke involveres relevante partnere til de ulike aktivitetene som skal gjennomføres. Det vil bli vektlagt god koordinering mellom de ulike arbeidspakkene.
Støtte fra viktige aktører
Dette samarbeidsprosjektet hadde ikke vært mulig uten medfinansiering fra Nordland Fylkeskommunes samfunnsutviklingsmidler og Sparebank 1 Helgelands gavestiftelse. Vi setter stor pris på deres støtte i dette viktige arbeidet for reiselivsbransjen på Helgeland.
Ved å investere i dette prosjektet, investerer vi i fremtiden til både reiselivet og lokalsamfunnene på Helgeland.
– Bjørn Larsen, Fylkesråd for næring i Nordland Fylkeskommune

Fra venstre: Kitt Grønningsæter (VH), Vilde J. Nygaard (KPH), Hanne Nordgaard (SB1H), Bjørn Larsen (NFK), Maylinn Løfsnes Storjord (KPH), og Torbjørn Aag (KPH).
Dette vil være en svært viktig arbeid for å kunne gjøre de mange små, mellomstore og store reiselivsaktørene på Helgeland i stand til å tilrettelegge og planlegge egen bærekraftig strategi innen sine egne bedrifter.
– Hanne Nordgaard, Administrerende direktør Sparebank1 Helgeland
Effekter
Prosjektets formål er å bidra til mer lønnsom, tilgjengelig og regenerativ reiselivsnæring på Helgeland. Aktivitetene i prosjektet vil bidra til økonomisk bærekraftige helårsbedrifter og styrket internasjonal markedsposisjon, i tråd med Nordland fylkeskommunes mål om grønn omstilling og regional utvikling.
Reiseliv Helgeland vil med målrettede tiltak og aktiviteter kunne oppnå følgende effektmål nevnt under.
- Økt omsetning og lønnsomhet hos reiselivsbedrifter: Prosjektets mål er at 20 reiselivsaktører skal ha økt omsetningen med 10% innen prosjektslutt.
- Økt kompetanse på regenerative tiltak, forretningsutvikling og digitalisering: Reiselivsaktørene har god kompetanse til å jobbe videre med regenerative tiltak og opplevelsestilbud, produktutvikling utenfor høysesong og til internasjonalt marked, og videre forretningsutvikling og digitaliseringsarbeid.
- Bedre samspill mellom offentlig forvaltning, frivillig sektor og næringsliv: Reiselivet så vel som kommune og offentlig skal ha på plass en god rutine for samspill hva angår arbeidsområder som overlapper, og har kunnskap om rutiner for disse arbeidsprosessene.
- Ung inkludering: Det skal være på plass en god samarbeidsmodell på Helgeland for rekruttering av unge inn i reiselivsbransjen, som reiselivsbransjen bruker ved behov for arbeidskraft.
- Enklere for turoperatører å selge Helgelandsturer: Minst 5 flere internasjonale turoperatører selger turer til Helgeland utenfor sommersesongen innen prosjektslutt.
- Digital synlighet: Deltakende reiselivsbedrifter skal ha sine viktigste produkter godt synlig og jobbe strategisk og rutinert med sine utvalgte digitale plattformer.